A magyar építőipar 2025-ös kilátásai vegyesek, miközben számos kihívással küzd, néhány reménykeltő fejleménnyel is számolhat.
Támogatások, intervenció az építőanyag-kereskedelemben
Az elmúlt évben az építőanyag-kereskedők árbevétele alig nőtt, a piacot alacsony kereslet, túlkínálat és intenzív árverseny jellemezte. A szerkezetépítési anyagok, szigetelőanyagok, térburkolatok és szárazépítési termékek árai csökkentek, ami kedvezett a felújítóknak és építkezőknek. Azonban a magas kamatok és a gyenge gazdasági kilátások miatt a magánerős építkezések és nagy projektek száma jelentősen visszaesett.
Szakértők szerint ráadásul 2025 első felében sem várható jelentős piacbővülés, ugyanakkor a második félévtől pozitív elmozdulásra lehet számítani. A kormány felismerve a lakhatási válságot, újabb állami támogatásokat és adminisztrációt csökkentő intézkedéseket jelentett be, mint például a januárban induló vidéki otthonfelújítási támogatás, az energiahatékonysági otthonfelújítási program egyszerűsítése, az új építésű ingatlanok értékesítésére vonatkozó 5 százalékos áfa meghosszabbítása, valamint az önkéntes nyugdíjpénztári és a SZÉP-kártya megtakarítások keretének egyes lakásfelújítási és építési szolgáltatásokra történő felhasználhatósága. Ezek a döntések, várakozások szerint csak a második félévre hoznak az építőanyag-kereskedelmi piacon is látható eredményt. Ezt a problémát enyhítendő, „az ÉVOSZ a hazai építőanyag-gyártó tagozatának kezdeményezésére, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) támogatásával dolgozta ki a tanúsítási rendszert, a „Prémium magyar építőanyag” és a „Prémium regionális építőanyag” tanúsító védjegyeket (Infostart).
Az elképzelés szerint ez szolgálja majd a környezettudatosságot, az építőipar ökológiai lábnyomának és importkitettségének csökkentését, valamint az építési helyszínhez közelebb gyártott, alacsonyabb környezetterhelésű építési termékek használatát.
Kihívások és kockázatok
Az építőiparban továbbra is kihívást jelent a munkaerőhiány és a szakképzett munkavállalók megtartása. Emellett a kötelező felelősségbiztosítás bevezetése is új terhet ró a vállalkozásokra, ami növelheti a működési költségeket. Az ÉVOSZ elnöke szerint a 2024-es rossz építőipari évet egy még rosszabb követheti, ha nem történnek érdemi intézkedések a szektor támogatására. „Ez Koji László szerint mindenképp segít, de hangsúlyozta, „nem a lakosság, nem a vevő, nem a családok jutnak támogatáshoz, hanem a lakásépítők, ingatlanfejlesztők”, miközben a keresletet és a kínálatot egyszerre kell, hogy az állam kezelje és élénkítse„ – írta az Infostart. A cikk felhívja a figyelmet arra, hogy a kormányzat ugyan nemrégiben lakhatási tőkeprogramot hirdetett 200 milliárd forintos kerettel, annak három lába, mint a bérlakásépítés, a kollégiumépítés és az új lakások építése, elsősorban a nagyobb piaci szereplőket segítik. Éppen ezért Koji László, az ÉVOSZ elnöke azt nyilatkozta a portálnak, hogy „Mi az ÉVOSZ-nál arra számítunk, hogy 2025 nehezebb éve lesz az építőiparnak, mint a 2024-es volt, részben a fizetőképes kereslet finanszírozási háttere rendezetlensége miatt, részben azért, mert nem látjuk az elhalasztott állami beruházások előkészítésének ütemes jelenlétét. A lakosság továbbra is kivár, és az ipari szereplők nem pótlólagos beruházással növelik a termelésüket a gazdaság élénkülésével, hanem a meglévő termelőbázisokon”.
A magyar építőipar 2025-ben kihívásokkal teli időszak elé néz, de az állami támogatások és a minőségbiztosítási intézkedések révén lehetőség nyílik a piac stabilizálására és a felújítási szegmens fellendülésére. A szektor szereplőinek alkalmazkodniuk kell a változó piaci körülményekhez és kihasználniuk az új lehetőségeket a fenntartható növekedés érdekében.
Ugyanakkor azt is érdemes megállapítani, hogy a bizonytalan gazdasági és szabályozói környezet továbbra is óvatosságra fogja inteni a hazai vállalkozásokat. Emellett pedig a végfelhasználói, megrendelői oldal megfontolt költekezése is visszavetheti a felújítási piacot, amely várhatóan érezteti majd hatását az építőipari vállalkozások eredményességében.
ZBT
Fotóillusztráció: Canva