November elején rendezte meg a Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetsége idei szervizkonferenciáját, ennek volt része Kecse-Nagy Mátyás tervező, felelős műszaki vezető előadása.
Az előadó, Kecse-Nagy Mátyás beszámolt arról, hogy Magyarországon turbókompresszoros hűtőgépeken elsőként végeztek retrofitot, amelynek során 1995-1998 között három, különböző elpárolgási hőmérsékleten üzemelő hűtőberendezést alakítottak át az abban az időben környezetbarát hűtőközegnek tekintett R134a -ra illetve R123-ra.
A három retrofit műszaki adatai:
- MITSUBISHI YORK M 323 A típusú turbókompresszoros hűtőgép átállítása R12-ről R134a -ra egy töménysav üzemben 1995-ben.
A kompresszor gyártási éve:1985, n=7700 f/perc, Q= 5.280.000 Kcal/h=6.140 kW, psz=1,73 bar (abszolut), pny=10,8 bar (abszolut), telp= -15 oC, közvetítő közeg 30%-os metilalkohol, a hűtőközegtöltet tömege 1600 kg. - YORK/BORG WAGNER LTD típusú egyfokozatú turbókompresszoros hűtőgép átállítása R11-ről R123a-ra egy klórcseppfolyósító üzemben 1998-ban.
A kompresszor gyártási éve: 1980, n=9400 f/perc, Q= 720.000 kcal/ó=837kW, psz=-0,52 bar, pny=1,57 bar, telp= +6 oC, közvetítő közeg édesvíz, töltet tömeg 280 kg. - KAZANYI gyártmányú 3 darab háromfokozatú turbókompresszoros hűtőgép átállítása R12-ről R134a-ra egy hűtőtelepen 1998-ban.
A kompresszorok gyártási éve: 1968-1974, fordulatszám n=9.500 f/percről 10.200 f/percre növelve, Qössz= 1.500.000 kcal/ó=1744 kW, telp= 0 – (-3) oC, közvetítő közeg glikolos víz.
Az átalakítások előtt a régi és az új hűtőközeg hűtőkörfolyamati hőtani, kémiai, és fizikai tulajdonságainak figyelembevételén túlmenően a szerkezeti anyagok, a kenőanyagok és a statikus és dinamikus tömítések kémiai viselkedésének megfelelő anyagokat építettünk be. A MITSUBISHI York kompresszor járókerekének alumíniumlapátjánál polimer ragasztást végeztek és alumínium csúszócsapágy ötvözetet alkalmaztak, a többi kompresszornál pedig fehérfém csúszócsapágy titánötvözetet alkalmaztak a járókeréknél. Az alumínium Mn tartalma a 2 %-ot nem léphette túl. Az új poliészter olaj a ragasztott járókereket nem oldotta, a retrofit elkezdése előtt ezt ellenőriztük!
A retrofit elkezdése előtt elkészítettük a hűtőrendszer szabályozási vázlatát, és méréseket végeztünk különböző terheléseken. Az összehasonlításnál az új hűtőközeg mért értékénél 3-5%-os fajlagos hűtési teljesítmény javulással számoltunk -15 oC elpárolgási hőmérséklet mellett.
A retrofit elkezdése előtt ellenőriztük az üzemóra számot, amely kétszerese volt az előírt üzemóraszámnak, ezért nagy karbantartási revíziót végeztünk, a forgórész statikus és dinamikus kiegyensúlyozását követően a tömítőanyagcserét is elvégeztük. Az olajrendszert az ásványolajtól megtisztítottuk a tisztítást addig végeztük amíg a maradék ásványolaj tartalom 1% alá csökkent.
A szabályozó és védelmi, biztonsági értékeket az új közeg paramétereinek megfelelő értékeire állítottuk be. A poliészterolaj nedvszívó képességére fokozott figyelmet fordítottunk. A teljesítmény mérést különböző terheléseken végeztük el. az eredmények igazolták a számításainkat.
Megállapítható, hogy egy jól tervezett hűtőrendszer akkor műkődik üzembiztosan, ha igazodik a fogyasztói igényekhez miközben a hűtőgépet is megvédjük a károsodásoktól!
A HKVSZ szervizkonferenciájának összefoglalója ide kattintva olvasható el.



