A XIII. Országos Kéménykonferencia ajánlásai

kemenyjobbitok-orszagos-szovetsege-konferencia-2024-ajanlasok

A márciusi kéménykonferenciáról készült beszámolót már publikáltuk, most a szakmai rendezvény ajánlásait mutatjuk be.
Az ajánlásokról a konferencia résztvevői szavazással döntöttek, a diagramok az adott ajánlásra leadott szavazatok megoszlását mutatják.

A konferencia a következő területeken tárt fel kényes javítanivaló, egyeztetni való feladatokat:

  • jogosultságok, oktatás
  • berendezések jogi határainak kezelése
  • tervező, kivitelező, szakszolgáltató, kéményseprő, használó illetékességi, felelősségi területei
  • területre vonatkozó szabványok korszerűsítése, fordítása
  • égéstermék-elvezetőkkel szemben támasztott általános műszaki követelmények
  • égéstermék-elvezetőkkel szemben támasztott tűzvédelmi követelmények
  • szakszerű rendszer üzemeltetés, társszakmák együttműködése
  • készülékcserék végrehajtása
  • energiatakarékossági, környezetvédelmi fejlesztések integrálása az égéstermék-elvezetők alkalmazásaiba

AJÁNLÁS 1.
A fent említett területekre alakuljanak az érintett szakmákat képviselő szervezetekkel, a KÉOSZ koordinációs segítségével szakmaközi munkabizottságok, amelyek a folyamatos munkával segítik az érintett területeken az egyeztetést, közösen elfogadott munkamódszerek kialakítását.

AJÁNLÁS 2.
Kezdeményezzük a jogszabályi felhatalmazások alapján létrejött Gázipari Műszaki Szakbizottság és a Kéményseprő-ipari Műszaki Bizottság vezetői szintű egyeztetését. Az egyeztetés célja a gázipar és a kéményseprő-ipar határterületeivel kapcsolatos jogszabályok, szabályozások előírásainak egyeztetése, a párhuzamos szabályozások kiszűrése érdekében, figyelemmel a bürokráciacsökkentés és a tartalmi dereguláció jogalkotásban történő érvényesítéséről szóló 1113/2019. (III. 13.) Korm. határozatban foglaltakra. A javasolt egyeztetés eredményeként a vonatkozó jogszabályok módosítására készüljön indoklásokkal ellátott tételes javaslat.


AJÁNLÁS 3.
A párhuzamos, vagy definiálatlan, vagy idejétmúlt jogi szabályozások okozta jelentős gyakorlati problémák miatt kérjük a szakterületet felügyelő jogalkotó és döntéshozó szervezeteket, hogy az érintett szakmai szervezetekkel közösen korszerűsítsük a kéményseprőipari tevékenységre, és égéstermék-elvezetésre vonatkozó jogszabályokat.


AJÁNLÁS 4.
Kérjük fel az OKF-et, mint a KiMI Munkabizottság jogszabály szerint kijelölt vezetőjét és felelősét, hogy a vonatkozó jogszabálynak megfelelően, a területet felölelő teljes anyag mielőbbi létrehozásának céljával irányítsa a munkát. Erre a Kéményseprő-ipari Műszaki Bizottságot a kéményseprő-ipari tevékenység ellátásának szakmai szabályairól szóló 21/2016. (VI. 9.) BM rendelet kötelezi. A 2022. december 16. napjával közzétett KiMI-k kötelező éves felülvizsgálata a 2023. évben elmaradt, a 2024. évben napirendi pontként a felülvizsgálat elvégzése nem szerepel. Amennyiben a két szakmai bizottság (KiMI, GMSZ) között javasolt egyeztetés elfogadásra kerül, jelentős előrelépés történhet a KiMI-k vonatkozásában is.


AJÁNLÁS 5.
Az országban nagy számban fordulnak elő termofor gyűjtőkémények, és zárt, nyomáskiegyenlített LAS égéstermék-elevezetők. Ezek esetében az energiatakarékosságot, biztonságot célzó felújítások az ingatlantulajdonosoknak aránytalan költségeket okoznak, illetve egy-egy készülékcserére való felkészülés adott esetben egy-egy lakás fűtését, melegvízellátását is hónapokra ellehetetleníti és ezzel a 21. századi Európa közepén méltatlan középkori viszonyokat kényszerít ki. Ezek megoldása egyénileg nem lehetséges, a műszaki szempontból összekötött részközösségek pedig motiváció és információ hiányában nem működnek együtt a megoldásban.
Kérjük közösen az illetékes döntéshozó Szerveket, hogy fontolják meg egy országos, átfogó, gyűjtőkémények átalakítását támogató pályázat kiírását.

AJÁNLÁS 6.
Az előbbi pályázatok sikeres lebonyolításához, és a teljes kéményáramkört érintő tervezői munka zökkenőmentes folytatásához szükséges az OTÉK módosítása.
Az OTÉK jelenleg számos pontjában nem veszi figyelembe magasabb rendű jogszabályok [pl. GAR, CPR, 1995. évi XXVIII. törvény, 2008. évi XL. törvény) rendelkezéseit. Az OTÉK a fentiekkel párhuzamos, eltérő szabályozásokat is tartalmaz, amely vitákhoz, jelentős, indokolatlan többletköltségekhez, adott esetben megoldások ellehetetlenüléséhez vezet.
Kezdeményezzük az OTÉK módosítását.


AJÁNLÁS 7.
2050-re Magyarország szélsőséges időjárási jelenségekkel, időjárással és az időjárás változás hatására jelentős gazdasági károkkal, veszteséggel számolhat. Ennek elkerülésére sürgessük és álljunk ki az üvegházhatású gázok kibocsájtásának csökkentését előidéző tevékenységek lehetséges és gazdaságilag is elviselhető felgyorsítása mellett, úgymint:

  • Megújuló energiahordozók használatának szélesítése (pl. fenntartható biomassza-tüzelés)
  • A villamos energiatermelés szerkezetének CO2 semleges átalakítása
  • Közösségi fűtési rendszerek, távhőellátás alkalmazásának szélesítése
  • Energiahatékonyság növelése, és az energiapazarlás szigorúbb definíciója és csökkentése
Megosztás

Előző olvasása

„Megoldani okosba’?” – minden a fekete foglalkoztatásról

Következő olvasása

Szakmai útmutató gyúlékony hűtőközeggel működő lakossági hőszivattyúk kültéri telepítéséhez