„Itt az ideje, hogy kisimuljanak az épületgépészeti piac ráncai”

vogel-and-noot-baranyos-denes-epuletgepeszet-2024

Egyszer lent, aztán fent, tartja a mondás. Igaz ez a magyarországi épületgépészeti piacra is, amely – fogalmazhatunk így – „csak kapkodta a fejét” a dinamikus piaci fejlődés, aztán pedig a bezuhanás idején. Milyen a korrekt és felelős gyártói magatartás, és hogyan lehet reálisan árat emelni? – többek között ezek a témák is felmerültek a Vogel&Noot magyarországi vezetőjével.

Négy évvel ezelőtt beszélgettünk Bárányos Dénessel, aki akkor vette át édesapjától a stafétabotot a már 1993 óta MÉGSZ Pártoló Tag PG Hungary Hőtechnika Kft.-ben. Akkor többek között azt mondta, „határozottan állítom, hogy a magyar épületgépész szakemberek, a hazai szakma ma már semmiben sincs lemaradva a nemzetközi szakmai színvonaltól”.

„Ezt most is megerősítem, gyártói, szerelői és nagykereskedői oldalról is, minőség és ár relációban is vállalom ma is ezt a kijelentést, a magyar szakma „krémje” egyenrangú az európaival” – mondja Bárányos Dénes, aki azért kitér azokra a különbségekre is, amelyek az elmúlt években érintették a szakmát. Úgy látja, rendkívül pulzáló, dinamikus éveken van túl a hazai épületgépészeti piac. Két év alatt ugyanis olyan mértékű áruigény jelentkezett, amely komoly feladatokat adott az épületgépész vállalkozásoknak. „Látható, hogy a radiátor, a felületfűtés és a fan-coil rendszerekre brutális mennyiségű megrendelést adtak le” – magyarázza, hozzátéve, a cégénél is azt tapasztalták, irreális darabszámot kellett előállítaniuk, egy év alatt szinte két év mennyiségét, aztán pedig hirtelen bezuhantak a piaci igények.

A PG Hungary Hőtechnika Kft.-nél is igyekeztek ennek a változásnak megfelelni, így például a Vogel&Noot termékcsaládot már komplex megoldásként ajánlják az ügyfeleknek, és az elmúlt négy év során az egyre keresettebb felületfűtésre saját gyártási kapacitást indítottak el.

Tisztességes gyártói magatartás, korrekt árképzés

A felfokozott vevői igény miatt – amely nyilvánvalóan részben a magas rezsiáraknak is volt köszönhető – sok cégnek döntenie kellett, hogy a rövid távú, gyors, vagy a hosszú távú, de tervezhető fejlődést állítja-e stratégiája középpontjába. „A piacon egyébként megjelenő ad-hoc jellegű áremelések helyett mi a józan, jól megalapozott, nemkülönben az ügyfelek részére megindokolt áremelés mellett tettük le a voksunkat” – mondja Bárányos Dénes. „Erre pedig a leghitelesebb válasz az, hogy az innovációhoz és a szakember-megtartáshoz kötjük azt, ezek mellett pedig a portfoliónöveléssel tudjuk tartani a reális árainkat”.

Ezt a támogatja továbbá az is, hogy a tisztességes gyártói magatartás során a partnereink számára olyan megoldásokat kínálunk, amelyek mindannyiunk hosszú távú fennmaradását és fejlődését teszi lehetővé. „Ezzel együtt azt is látni kell, cél, hogy például a csúcsokat döntögető 2021-es esztendő pénzügyi eredményessége ne abban az évben csapódjon le, hanem a következő évekre is tartani tudjuk a stabil hátteret, már csak a partnereink miatt is” – magyarázza.

A partnernek is fejlődnie kell

Bárányos Dénes úgy látja, az elmúlt évek hektikus mozgásai után itt az idő, hogy „kisimuljanak az épületgépészeti piac ráncai”. Ebben pedig egyfajta „kettős játékot” kell vállalniuk, hiszen miközben képviselniük kell a Vogel&Noot márka elvárásait, ugyanilyen fontos a partnerekhez és a piaci igényekhez való folyamatos alkalmazkodás.

Bárányos Dénes szerint a hazai épületgépészeti fogyasztói piac igényes lett, gondolkodásbeli változásokon ment át, hajlandóak megfizetni a minőséget.

Úgy látja, 2023 végén, 2024 elején a piac elérte a negatív spirál alját, innen már felfelé vezet az út, de még így is kijelenthető, hogy a 2019-es szintet várhatóan csak 2027-ben fogják elérni, hasonlóan, mint az európai uniós országok többségében.

Megosztás

Előző olvasása

Építőipari fenntarthatóság: Flexhome fűből, fából, gyümölcsből?

Következő olvasása

Épületgépész 2024/6 – december