
Forrás: TROX Austria
Mitől lesz okos egy város? Alapvetően a már ismert leghatékonyabb módszerek és eljárások alkalmazásától és rendszerszintű összekapcsolásától, kiegészítve mindezt új fejlesztési eredményekkel. Cikkünkben az okosváros koncepciójának néhány sarokkövét mutatjuk be, amelyeket nem csak az aspern-seestadti városrészben, hanem Bécs más kerüleiben is sikerrel alkalmaznak/alkalmazhatnak.
A világ legélhetőbb városa
Az EIU (Economist Intelligence Unit), a „The Economist Group” része a világ 173 városát rangsorolja számos tényező, többek között az egészségügyi ellátás, az oktatás, a stabilitás, infrastruktúra és környezet szempontjából. Ezt a rangsort minden évben közzéteszik. A legutóbbi tanulmány hangsúlyozza, hogy bár tavaly globálisan javult az élhetőség indexe, még mindig léteznek fenyegetések a stabilitásra nézve világszerte magas inflációval, polgári zavargásokkal és gazdasági ellenszelekkel összekapcsolva.
2024-ben Bécs nyerte el a világ legélhetőbb városának címét, idén immáron harmadik alkalommal. Az első tízbe az európai városok közül egyébként Koppenhága, Zürich és Genf kerültek be. Érdemes megnézni, hogy Bécs esetében milyen energetikai, környezetvédelmi és közlekedési jellegű megoldásokat alkalmaznak, amelyek egyes elemei más városokban ls megfontolást érdemelhetnek.
A Bécs, aspern-seestadt-i projekt
A Forbes portál 2023 májusában adott hírt arról, hogy ezer kisbaba és több ezer szülő költözött be Aspern-Seestadtba, a Bécs 22. kerületében fekvő okosvárosba. A projektet Európa-szerte figyelik az urbanisták. Élhető és széles körben elérhető lakhatás: ezzel a céllal kezdett bele a bécsi önkormányzat és a “Wien 3420” ingatlanfejlesztő az okosvárosprojektbe. A tervek szerint Bécsben 2028-ig egy teljesen új városnegyed épül fel, amely 20.000 ember számára nyújt majd lakó- és munkahelyet egyaránt.

A mélységi geotermális rendszer
Az okosváros energiaellátásában döntő szerepet játszik az első bécsi mélységi geotermális hőkinyerő rendszer. A három kilométer mélységben található jelentős termálvízkészlettel Bécs egy hatalmas kinccsel rendelkezik közvetlenül a város alatt. Ezzel lehetővé válik egy újabb mérföldkő leverése a klímasemleges nagyváros megvalósításának irányába. A mélységi geotermikus energia a Föld 5.000-7.000 °C hőmérsékletű magjából, és a földköpenyben létrejövő természetes bomlási folyamatokból származik. A földkéreggel ezáltal egy folyamatos hőcsere jön létre, amelynek a hőenergia mennyisége emberi léptékkel mérve kimeríthetetlen. Ismert tény, hogy Közép-Európában a hőmérséklet a földfelszíntől lefelé haladva 100 méterenként kb. 3 °C-al nő. Amíg a talajhő földfelszínközeli hasznosítása 10-300 m mélységet érint, addig a mélységi geotermális hőhasznosításhoz többezer méter mélységű fúrások szükségesek.
A pilotprojekt tervezett hőteljesítménye 20 MW, a termálvíz 100 °C hőmérséklettel érkezik a talajfelszínre. Bécs hosszútávú energiaellátásában a mélységi geotermia számos előnnyel rendelkezik. Ezek a következők:
- Regionális energiakinyerés, ami független az energiaimporttól, és 100%-os hazai értékteremtést tesz lehetővé.
- Tiszta energia, amely független a fosszilis energiahordozóktól, fenntartható és karbonsemleges.
- Megbízható, mivel az időjárási körülményektől (napsugárzás, szélsebesség) függetlenül éjjel-nappal rendelkezésre áll, és garantált ellátásbiztonságot eredményez.
- Termőföldkímélő, mivel a rendszer telepítése csekély területet igényel.
- Hosszútávú megoldás, amely stabil árakon biztosítja a hőenergiát.
- Emberi léptékkel mérve kimeríthetetlen.
A HoHo Wien, a világ második legmagasabb fa toronyháza
A HoHo Wien az Aspern-Seestadtban megépült, 84 m magas kereskedelmi épület, amely irodákat és üzleti területeket foglal magába, valamint szállodát, apartmanokat, éttermet, egészségügyi-, szépség- és wellness-részlegeket. A faszerkezetű épületegyüttes összesen öt épületet foglal magába, melyek hat és huszonnégy emelet közöttiek két alagsori szinttel. A teljes bruttó alapterület 25 000 m².
A faszerkezet miatt szigorúbb tűzvédelmi előírások kielégítésére az épület egész területére kiterjedő tűzjelző rendszert terveztek a korai figyelmeztetéshez. Ezen túlmenően a sprinkler rendszer, a nem éghető építőanyagokból készült aknák, a kis tűzszakaszok – és a túlnyomásos szellőztető rendszer biztosítja, hogy az emberek biztonságban legyenek az épületben. A beépített túlnyomásos szellőztető rendszer, amely mechanikusan szabályozható és állandóan legalább 50 Pa szinten tartja a lépcsőházban a nyomást, biztosítja, hogy a menekülési és mentési útvonalak tűz esetén füstmentesek maradjanak. Ez a menekülés mellet a kivonuló szolgálatok támogatását is szolgálja. A túlnyomás miatt a levegő a szivárgási pontokon (például az ajtók körül) a védett területről a potenciálisan füstös területre áramlik. Ez megakadályozza a füst vagy füstös levegő beáramlását a túlnyomásos területekre. A felhasznált komponensek a TROX bevált minőségű termékei. A nyomáslevezetést több, célzottan elhelyezett nyomásszabályozó egység biztosítja. A levegőt legújabb generációjú axiális ventilátorokkal vezetik be. Az elszíváshoz ugyancsak axiális ventilátorokat használnak. Ennek az épületnek a különlegessége a buszrendszer általi vezérlés. Az ekkora épületekben a vezérlőszekrény bekötése túl költséges és erőforrásigényes lenne. A buszos megoldással mind az anyag, mind a kábelezés területén megtakarítást értek el, és rugalmas maradt a rendszer. A periférikus komponensek könnyen vezérelhetők, függetlenül attól, hogy hol vannak az épületben. Ezzel a méretezhető, rugalmas rendszerrel az építők megfeleltek a magas szintű biztonsági követelményeknek.
Az okosváros koncepciójának Bécsben alkalmazott néhány sarokköve
Hatékony és klímabarát energetikai rendszerek
Az ASCR (Aspern Okosváros Kutatás) kutatási projekt keretében valós idejű adatok kerülnek összegyűjtésre magukról az épületekről, az energiaellátó rendszerekről, és arról a 111 háztartásról, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a különböző energiafelhasználási, helyiséghőmérsékleti és levegőminőségi, stb. adataikat kutatási célból felhasználják. Az ezekből nyert eredmények alapján az energiahatékonyság javítása érdekében olyan technológiai megoldásokat dolgoznak ki, mint pl. az intelligens áramhálózatok, az időjárásfüggő fűtés- és hűtés-szabályozások, vagy egy mobil app az energiafelhasználás vezérlésére. Naponta 1.500.000 mérési adat kerül rögzítésre és egymással való összekapcsolásra.
Ipari hulladékhő hasznosítása
Az okosváros koncepciójának része, hogy a 17. kerületben lévő Manner cég üzemében keletkező ipari hulladékhő hasznosításra kerül. Így az édességgyártó cég ostyasütödéjében a sütési folyamat során keletkező forrólevegőt csövek segítségével összegyűjtik, és azt egy hőcserélőbe vezetik be. Az itt megtermelt forróvizet pedig a távhőhálózatba táplálják be, mégpedig maximum 1 MW hőteljesítménnyel Ezáltal a Manner cég innovatív energiatermelővé is válik. A felesleges hulladékhőt hidegenergiává alakítják át, és azt a gyártási folyamat során hűtési célra hasznosítják. A gyártóüzem modernizálása, és alapterületének egyharmaddal való bővítése 40 millió euróba került.
Közösségi teherszállító kerékpárok
A nagyobb bevásárlások elintézésére, de akár bútorok szállítására is Bécsben a lakóközösségek, az üzletek és a vállaltok tulajdonában lévő teherszállító kerékpárok állnak rendelkezésre, amelyek a gépkocsikkal való teherszállítás környezetbarát alternatíváját kínálják. Emellett a kerékpárok használata a bécsiek részére a mozgás, és a fittség lehetőségét is nyújtja. A teherszállító kerékpárok a nap 24 órájában, és a hétvégeken is 14 kölcsönzési helyen állnak rendelkezésre. A használatuk kaució megfizetésével, és valamilyen igazolvány bemutatásával lehetséges. Különböző kerékpár típusok állnak rendelkezésre, köztük olyanok is, amelyek gyerekek részére szolgáló ülőhelyekkel és biztonsági övekkel vannak kialakítva. Ezek a járművek nagyon kedveltek a bécsiek körében, és az irántuk való igény folyamatosan nő, annál is inkább, mivel 2016-ra a bécsi kerékpárút-hálózat hossza már elérte az 1316 km-t. Ide kívánkozik, hogy nincs új a Nap alatt! Ugyan ki nem emlékezne az idősebbek körében a 60-as években Magyarországon is áruszállításra használt emberi hajtású triciklikre?
A gyalogosok átkelési szándékát felismerő rendőrlámpák
A Grazi Műszaki Egyetem és az MA 33 cég által kifejlesztett rendőrlámpa-rendszer nem csak érzékeli az embereket, hanem azt is felismeri, hogy ténylegesen át akarnak-e kelni az úton. Ezekkel az új berendezésekkel elkerülhetők a hosszú várakozási idők, és javítható a gyalogosok komfortja. Ezen túlmenően a rendőrlámpa-rendszert, mint egészet intelligensebbé és flexibilisebbé is teszik, amennyiben azok hálózatba kötve reagálni tudnak az aktuális közlekedési helyzetre, és optimalizálni tudják a közlekedést. Így a közlekedési dugók gyorsabban megszüntethetők, és a szennyezőanyag-emissziók is csökkenthetők. Az információk navigációs rendszerekhez való továbbításával a sebességajánlások az aktuális forgalmi helyzethez illeszthetőek, és a zöld hullámok jól kihasználhatók. Kooperációban a központi meteorológiai állomással az összes bécsi rendőrlámpa időjárási- és környezetterhelési-szenzorokkal van felszerelve, amelyek például figyelmeztetnek a hőszigetek kialakulására. Ezek a szenzorok mérik a léghőmérsékletet, a légnedvességet, továbbá a nitrogénoxid-, és kéndioxid-koncentrációt, valamint a zajterhelést is. Bécs forgalmát kereken 1.300 rendőrlámpa-berendezés szabályozza, amelyek energiatakarékos LED-világítással, és összesen 10.000 szenzorral vannak felszerelve.
Energia a szennyvíziszapból
A legnagyobb bécsi szennyvíztisztítóművet üzemeltető ebswien cég fontos céljai közé tartozik az energiahatékonyság és az ökoenergia termelése, amely a szennyvíziszapban rejlő energia optimális hasznosításával valósul meg. Ehhez a szennyvíztisztításnál keletkező szennyvíziszapot besűrítik, és 38 °C hőmérsékletre melegítik fel. Ezután a szennyvíziszapot a 35 méter magas rothasztó-tartályokba szivattyúzzák, amelyek térfogata összesen 75.000 m3. Ezekben levegő kizárása mellett biogáz keletkezik, amely kétharmad részben metánból áll. Végül a biogázból gázmotorokban hőenergiát és áramot termelnek. A projekt révén a széndioxid-emisszió évente 40.000 tonnával csökken, amely fontos adalékul szolgál Bécs városa klímavédelmi céljainak eléréséhez.
Dr. Vajda József