Nyomtatás

Meghatározó piaci partnerrel képzik az épületgépész tanulókat

2021. december 09. csütörtök, 10:40

Mindennapos a diskurzus arról, hogy milyen eszközökkel és módszerekkel lehet a szakmai képzéseket – legyen szó középfokú vagy felsőfokú oktatásról – a piaci igényekhez igazítani. Újdonságként jelent meg a KÉSZ Csoport és a Gál Ferenc Egyetem együttműködése, amely során duális képzés keretében egy meghatározó piaci szereplő pénzügyileg és szakmailag is közvetlen támogatást nyújt egy oktatási intézménynek.

A térség szakképzési kínálatának gazdagítását támogatva 2017-ben alakult meg a Gál Ferenc Egyetem fenntartásában működő Gál Ferenc Egyetem Technikum, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium Szegedi Tagintézménye, amely a Szeged-Csanádi Egyházmegye és a KÉSZ Csoport közös működtetésében látja el feladatát.

A Gál Ferenc Egyetem és a KÉSZ Holding Zrt. 2017 júliusában kötött partnerséget, amely meghaladja a hagyományos duális képzési rendszert. „Ennek eredményeként a GFE Technikum, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium Szegedi Tagintézményében találkoznak a katolikus keresztény értékek és a KÉSZ csoport dinamizmusa” – határozták meg képzésüket az alapítók.

A KÉSZ Csoport számára kiemelten fontos, hogy társadalmi és iparági szerepvállalása miatt támogassa az építőipar fejlődését. „A vállalat – mint duális partner – úgy döntött, hogy a szakképzett munkaerő létszámának növelése érdekében közvetlenül támogatja oktatási tevékenységünket” – mondja kérdésünkre az iskola tagintézmény-vezetője. Lipcsei Marianna hozzáteszi: „Az együttműködést a KÉSZ Csoport kezdeményezte, melynek keretében a teljes körű duális oktatás feltételeinek megteremtése mellett ösztöndíjat és további juttatásokat ad a nagyvállalat a tanulók számára. Az anyagi forrásokon túl fontosnak tartom, hogy diákjaink gyakorlati szinten is bekapcsolódnak a valós vállalati projektekbe. Ennek köszönhetően szakmai kompetenciájuk jelentősen nő, tehát mire kikerülnek az iskolapadból, már úgy válnak részeseivé „élesben” egy-egy munkafeladatnak, hogy nem először láttak és tapasztaltak meg bizonyos helyzeteket”.

Fotó: Gál Ferenc Egyetem Technikum, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium Szegedi Tagintézménye


Gyakorlatorientált pedagógia a középpontban

Mint ahogy azt a tagintézmény vezetője elmondta: elsősorban az építőgazdasághoz kapcsolódó szakmákat kínálja az iskola, de az indulás utáni második tanévtől már épületgépész szakképzés is elérhető volt. „A gyakorlatorientált képzésben és a pozitív pedagógiában hiszünk” – mutatja be az iskola hitvallását Lipcsei Marianna. „Emellett pedig fontos, hogy az építőgazdaság egésze számára szeretnénk minél több fiatalt bevonni” – tette hozzá a vezető.

A diákok számára barátságos környezetet teremtenek, a gyakorlati oktatáshoz szükséges felszereléseket, egyéni védőeszközöket (munkavédelmi bakancsot és munkaruhát) teljes körűen biztosítanak, valamint alapvetően kis létszámú osztályokat indítanak. A tagintézmény vezetője szerint ezeknek is köszönhető, hogy alacsony a lemorzsolódás a tanulók között, és sokan tovább is tanulnak.

A KÉSZ Csoport szoros bekapcsolódása abból is látszik, hogy például a felvételi elbeszélgetés helyett a jelentkező tanulókat a vállalat kecskeméti központjába viszik el egy kötetlen gyárlátogatásra, amely során „testközelből” láthatják meg a fiatalok az építőgazdaság különböző területeit. „Támogató partnerünk ráadásul úgynevezett életpálya-napokat is szokott tartani, amikor a tanulók konkrét állásajánlatot is kapnak a KÉSZ Csoporttól” – hangsúlyozza Lipcsei Marianna, aki azt is hozzáteszi, a tanulók ettől függetlenül bárhova, bármely másik vállalkozáshoz is mehetnek dolgozni, tehát nincsen semmilyen „röghöz kötöttség”.


Fotó: Gál Ferenc Egyetem Technikum, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium Szegedi Tagintézménye

 

Keresettek az épületgépész-képzések

Szegeden az együttműködés keretében egyébként jelentős tanműhely-kapacitás épült ki, mint például a 2021 szeptemberében átadott épületgépész-csarnok is. Az idei évfolyamban végeznek az első épületgépész technikusi szakképzésben résztvevők, jövőre pedig a hűtő- és szellőzésrendszer-szerelő tanulók. A 2021-22-es évfolyamban 72 tanuló vesz részt épületgépész szakokon – mint hűtő- és szellőzésrendszer-szerelő, központifűtés és gázhálózatrendszer-szerelő, víz- és csatornarendszer-szerelő, valamint épületgépész technikus –, de elektronika és elektrotechnika, valamint gépészet szakterületeken is 59-59 fiatal tanul.

 

Látják a versenyhelyzetet az állami intézményben

– A Szegedi SZC Móravárosi Szakképző Iskola a hazai épületgépészeti szakmai oktatás egyik bázisintézménye – mondta kérdésünkre az intézmény igazgatója. Feketű Béla hozzátette, jelenleg 257 diák tanul az Épületgépészet ágazatban, közülük 111 fő nappali tagozaton tanulói jogviszonyban, 146 fő pedig felnőttképzési jogviszonyban. – A létszámaink stabilak, a nappalis létszám minimális (10%), a felnőttek oktatásában részt vevők száma jelentős (50%) növekedést mutat ebben a tanévben. Az ágazatba tartozó szakmák mindegyikét oktatjuk, így van diákunk az épületgépész technikus, a központifűtés- és gázhálózatrendszer-szerelő, a hűtő- és szellőzésrendszer-szerelő szakmákban is. A víz- és csatornarendszer-szerelő szakma iránt ugyanakkor kicsi az érdeklődés. Ezek a szakmák, illetve a korábbi OKJ-ban megtalálható megfelelőjük eddig is szerepeltek iskolánk képzési kínálatában. Az utóbbi években nem szűkítettünk a meghirdetett szakmák tekintetében a szakmai portfóliónkon.


Fotó: Múzeumi sarkot avatott az Épületgépész Múzeum az OMÉN 2022 alkalmából, november utolsó hetében


Feketű Béla úgy látja, az egyházi hátterű szakképző intézmény megjelenése új helyzetet teremtett az Épületgépészet ágazatba tartozó szakmák beiskolázását illetően. – Célunk az ágazatba beiskolázott létszám folyamatos növelése, így biztosítható a két iskola egymás mellett élése, az „élni és élni hagyni” szemlélet gyakorlati megvalósulása. Ugyanakkor – mivel mindkét intézmény ugyanazt a célcsoportot célozza meg az információkkal –, létezik egy versenyhelyzet a két iskola között a szakmakínálat párhuzamossága miatt. Mégis közös a cél – hangsúlyozta az igazgató ­–: minél több, pályaválasztás előtt álló diák induljon el az épületgépészet irányába, és az ágazat iránt érdeklődők számára minél hatékonyabban meg tudjuk mutatni a lehetőségeket. Ilyen lehetőség, hogy az állam ösztöndíjjal és egyéb anyagi juttatásokkal támogatja a szakképzésben tanulókat. Ez nagy segítséget jelent a családok számára!

Ilyen lehetőségként értékeli Feketű Béla, hogy a Móravárosiban egy, a hagyományt és innovációt ötvöző, a legkorszerűbb szakmai tudás átadását szem előtt tartó oktatói testület működik, kiváló elméleti és gyakorlati szakemberekkel. – Ilyen lehetőség a munkaerő-piaci szereplőkkel kialakított kapcsolatrendszerünk. Csongrád-Csanád megye és a Dél-Alföld épületgépész szakemberei közül nagyon sokan iskolánkban szerezték a végzettségüket, erős a kötődésük a Móravárosihoz, így szívesen közreműködnek a minőségi épületgépész szakmai oktatás megvalósításában. A minőségi oktatás alapja az ágazatba tartozó szakmák oktatási infrastruktúrája, eszközellátottsága, a tanműhelyek felszereltsége és a duális képzőhelyek tudásbővítő tevékenysége. A Móravárosi ebben a tekintetben is jó lehetőségekkel rendelkezik, ami nagy mértékben támogatja a sikeres szakmai vizsgára, a munkaerő-piaci helytállásra történő felkészülést. Az ágazati alapoktatás után a nappali tagozatos diákjaink 95, a felnőttek oktatásában tanulók 60%-a duális képzésben vesz részt. Tanulólétszámunk nem csökkent az elmúlt néhány évben, sőt az összlétszám növekedése tapasztalható. Részben ez alapozza meg azokat a sikereket, amelyeket a Szakma Kiváló Tanulója és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyeken érnek el tanulóink. A dobogós helyezések sora is bizonyítja, hogy a Móravárosi az épületgépészeti szakmai oktatás országosan legjobb iskolái közé tartozik – tette hozzá végül Feketű Béla, az intézmény igazgatója.

 

Utoljára frissítve: 2022. január 12. szerda, 11:39
Címkék:

Kapcsolódó cikkek