125 éves a HERZ

2021. október 15. péntek, 09:50

A HERZ alapításának 125. évfordulóját ünnepli, és eseménydús történelemre tekint vissza. Az 1896-ban a favoriteni Herzgasséban alapított Wiener Armaturenfabriktól (Bécsi Szerelvénygyár) a nemzetközileg aktív épületgépészeti vállalatcsoportig tartó út olyan folyamat volt, amelyet sok mérföldkő és fordulópont jellemzett. A cég összefoglalóját közöljük a 125 éves történetéről.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szerelvények, csillárok és lámpák

Az alapítók, Franz Gebauer és Victor Lehrner tizenkét alkalmazottal kezdték, a város erőteljes növekedése miatt hamarosan több mint 300 ember dolgozott a bécsi Favoritenben található gyárban. Az 1908-as termékkatalógus már több ezer terméket tartalmazott: elzáró szerelvények, szaniterek, csap-, gőz- és gázszerelvények, de a csillárok és a sárgarézből készült lámpák elemei is szerepeltek rajta. Ma szinte alig képzelhető el, hogy milyen körülmények között folyt a munka: a szerelvényeket homoköntéssel készítették, a műszak végén az öntők "feketék" voltak, a formázó munkatársak testét pedig homok borította. Rajzok nem léteztek, a forgácsoló üzemben minta alapján gyártottak. Az alkatrészeket részben a lábbal működtetett esztergapadokon, majd egyre inkább faragó gépeken dolgozták meg: Ezeket az esztergákat a gépek fölött futó tengely hajtotta bőr hajtószíjakkal. Gőzgép biztosította a tengelyhajtáshoz szükséges energiát.


Ahol fűtés, ott a HERZ

A Habsburg monarchia összeomlásával az értékesítési piacok eltűntek, és a „maradék Ausztria” tartós gazdasági vészhelyzetbe került. De a vállalat túlélte a háborús éveket és a háborúk közötti időszakot is, szemben a többi szintén bécsi székhelyű gyártóval, mint a Kafowie, S. Lang és a Pongratz & Bock.
Az 1950-es években a cég a fűtési szerelvények gyártására szakosodott. A még mindig jól hangzó „Ahol fűtés, ott a HERZ” ebből az időből származik. Ma ez a szlogen a vállalat továbbfejlesztése miatt már régen elavult. A média érdeklődését a Gebauer & Lehrner az 1970-es években a társaság Herz Armaturen AG-vá történő átalakításával keltette fel, beleértve a munkatársi érdekeltség bevezetését: A munkatársak a kor szellemének megfelelően részvényessé váltak. Csoportmunka, ötletbörze, csoportdinamikai kísérletek és szemináriumok jellemezték a társaság tevékenységét. Ez az új vállalati forma azonban nem hozott gazdasági sikert. A Lehrner családnak, mint (társ)tulajdonosnak hetven év után el kellett adnia részvényeit, mivel egy befektető vette át az irányítást, és a munkatársi részvényesek visszaadták részvényeiket.



Viharos évek: A HERZ nemzetközivé válik

Viharos évek következtek, a befektető "elvesztette lelkesedését" a társaság iránt, és megkezdődött a vevő keresése. Gerhard Glinzerer két partnerével – akik mindannyian "sárgaréz, a fémforgács és az emulzió szerelmesei" – tette a legjobb ajánlatot. Az adásvételi szerződést 1989 áprilisában írták alá. A versenytársak, akik egyik szemüket szintén a régóta működő cégen tartották, szerencsére tévedtek azzal a hagyományos következtetéssel, miszerint nem szükséges „eutanáziát nyújtani, a HERZ problémája magától megoldódik”.
Mert az 1990-es évek elején az üzlet a fokozatos nemzetközi térnyeréssel új lendületet kapott. Nyugat-európai piaci offenzívára nem állt rendelkezésre elegendő pénzügyi forrás, de Kelet-Európában a vasfüggöny leomlása után egy kis csapattal gyors haladást lehetett elérni. Rövid időn belül kiépült az értékesítő vállalatok hálózata. Az első célország Lengyelország volt, amelyet nem sokkal később az akkori Csehszlovákiában, Magyarországon és más országokban létesülő fióktelepek követtek.


Egy évtizeddel később

Tíz évvel később történt egy termelő vállalat első felvásárlása, majd további akvizíciók és új üzemek következtek. Mindezen terjeszkedési lépések eredményeként a vállalatcsoport ma már több ezer terméket gyárt az épületgépészet és az építőipar számára tizenkét európai ország negyven helyszínén. Legyen szó vezérléstechnikáról, biomassza kazánokról és hőszivattyúkról vagy szigetelő anyagokról, a hangsúly a fenntarthatóságon, az ökológián és az energiahatékonyságon van. Saját értékesítő cégeink és partnereink világszerte aktívak, és számos vásárlónk számára a HERZ termékei az osztrák minőség szinonimáját jelentik.
Ezt a jubileumi esztendőt arra használjuk fel, hogy információkat nyújtsunk a széles választékunkról és az innovatív minőség, megbízhatóság, fenntarthatóság és energiahatékonyság vonatkozásában támasztott követelményeinkről.
.

Gerhard Glinzerer

Utoljára frissítve: 2021. október 15. péntek, 10:16
Címkék: